De Thames skiff

Het Zeilend Scheehout bezit rond 20 wherry’s. De scheehouten zeilwherry staat daarbij centraal. Dat boottype is afkomstig uit Engeland en heet oorspronkelijk Thames skiff. Het is een overnaadse roeiboot met één of twee roeiers en plaats voor een stuurman/vrouw en naast hem of haar een passagier.
Lees meer over de historie van de Thames skiff op deze pagina.


De Thames skiff is een roeiboot die rond 1860 in Engeland ontwikkeld is om aan de vraag naar vrijetijdsboten te voldoen die makkelijk te roeien waren. De huid is meestal gemaakt van mahonie en soms ook cederhout op gezaagde steekspanten van eikenhout. De roeiers zitten op vaste banken – dus niet op rolbankjes zoals in nieuwere boottypen.
Het zijn vrij brede boten, de riemen rusten op de boorden van de boot, de boten hebben geen outriggers. De meeste nog overgebleven wherry’s zijn gebouwd eind 19e, begin 20e eeuw. Het zijn luxe roeiboten met bladgouden versieringen, kussens van Velours d’Utrecht en een loper op de vlonders.

De tekst gaat door onder de foto.

De loods van Dittons Skiff & Punting Club, Thames Ditton, Surrey, Engeland

Het scheehout is een onderdeeltje van de boot dat ervoor zorgt dat er niet te veel kapot ging als een roeier een misslag maakt. Het zit waar de riem op de rand van de boot rust. Bij een misslag breekt het scheehoutje af, waarna het makkelijk te vervangen is.
Als accessoire was het mogelijk de Thames skiff ook geschikt voor zeilen te laten maken. Men zag dat daarvoor vooral in Nederland belangstelling was.
Er zijn veel Thames skiffs geëxporteerd, vooral naar Nederland en Argentinië – de aantallen zijn onbekend -, en ze zijn ook buiten Engeland gebouwd.

De tekst gaat door onder de foto.

Club de Ragatas La Marina, Tigre, Argentinië

De voorganger van de Thames skiff is de Thames wherry. Die heeft in grote aantallen eeuwenlang als taxi en overzetveer gediend op de Thames. In Londen waren rond 1800 tienduizend van die boten geregistreerd. Het waren zware lompe roeiboten, met altijd een tot drie beroepsroeiers aan de riemen en plaats voor rond acht passagiers. Ondanks de vele boten die er van dit type gebouwd zijn, is er niet één meer over. Botenbouwer Mark Edwards in Richmond upon Thames heeft in 1991 op basis van een oud schaalmodel in het museum van Richmond een Thames wherry gereconstrueerd.

De tekst gaat door onder de foto.

De werf van botenbouwer Messum’s in Richmond upon Thames, met Thames wherry’s op de stroom

Tekening van een Thames skiff

De afbeelding hieronder laat zien hoe een originele Thames skiff, zonder zeilvoorziening, in elkaar zit. Het gaat hier om een single wherry, geschikt voor één roeier en één of twee stuurlieden.